Wednesday 12 October 2016

John Lennon a iní ľavičiari

Priznám sa, že Lennona som bola ochotná akceptovať iba ako súčasť Beatles, kde si jednotliví členovia vzájomne vytvárali akési protiváhy. Akonáhle sa slávna štvorica rozpadla, Lennon ma prestal zaujímať. Pre spravodlivosť však musím povedať, že rovnako aj jeho traja kolegovia (čo by ma na ich sólovej tvorbe už len mohlo zaujímať, keď tu boli Van der Graaf Generator, Deep Purple, Genesis, Yes či King Crimson?).
Akokoľvek bol Lennon charizmatický, vtipný a bystrý človek, nekonečne mi na ňom prekážalo jeho naivné kaviarenské ľavičiactvo. Je pravda, že taký Bono ma tým jeho ostentatívnym ľavičiarstvom provokuje viac. Na rozdiel od Lennona je to navyše aj natupastý panák.
Napriek tomu, že som nežila v časoch tzv. reálneho socializmu, považujem každého vtedajšieho západného ľavičiara, žijúceho v slonovinovej veži, za idiota, pretože svojím postojom vedome alebo nevedome podporoval a legalizoval utláčateľský systém, v ktorom bolo súdené žiť našim rodičom a prarodičom. Pripadá mi vrcholne odsúdeniahodné a farizejské žiť na Západe, mať z toho všetky kultúrne, spoločenské a ekonomické výhody, no farizejsky obdivne poškuľovať po idealizovanom komunistickom tábore, v ktorom sa trápili jeho obyvatelia.
"Prečo neprišli žiť sem?" kladiem si rečnícku otázku. "Prečo dvíhali päste a hulákali Internacionálu vo Francúzsku, Anglicku či Západnom Nemecku, namiesto toho, aby si prišli k nám na vlastnej koži vyskúšať, aký je ten ich socializmus v skutočnosti? Prečo si to s nami jednoducho nevymenili?"
John Lennon pre mňa predstavoval kvintesenciu všetkého toho, čo je také opovrhnutiahodné na západných leftistoch typu Angely Davisovej, Deana Reeda, Serga Gainsbourga, Yvesa Montanda, Pabla Picassa a ďalších.
Tým však, samozrejme, netvrdím, že Lennona nerešpektujem ako nadaného umelca. Akurát že to, čo tvoril po odchode z Beatles, sa ma už v ničom nedotýka.
To, že sa stal obeťou nezmyselného atentátu, je mi ľúto tak, ako je mi ľúto každého nezmyselne zmárneného života, ale naozaj, nikdy, ani sekundu som sa necítila byť nejakým jeho pohrobkom. 
Všetko to pozitívne, čím ma John Lennon dodnes hlboko a bytostne oslovuje, vytvoril na pôde Beatles, v interakcii so svojimi troma priateľmi, partnermi a spolutvorcami. John Lennon ako sólový umelec to už nikdy potom nezopakoval - ale to vlastne ani jeden z Fab Four.

No comments:

Post a Comment